Природоохоронний режим Антарктики: досягнення і проблеми (до 25-річчя підписання Мадридського протоколу)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Анотація
Відзначення у 2016 році 25-річчя підписання Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику (Мадридського протоколу) є зручною нагодою оцінити ефективність реалізації його положень в рамках вивчення більш масштабного питання еволюції режиму природокористування Антарктики і вирішення проблеми забезпечення дієвої охорони навколишнього природного середовища Південної полярної області, що наразі є одним з першочергових завдань держав-Сторін Договору про Антарктику. У статті критично аналізуються правові інструменти, які ухвалені на Консультативних нарадах з Договору про Антарктику і складають основу природоохоронного режиму регіону. Основна увага приділена розгляду положень і структури Мадридського протоколу та його невід’ємних додатків, а також організаційно-правових інструментів, розроблених його виконавчим органом - Комітетом з охорони навколишнього середовища (механізм застосування оцінки впливу на навколишнє середовище, заходи з охорони флори і фауни, попередження інтродукції немісцевих видів; уникнення забруднення морського середовища; утилізація і видалення відходів; функціонування системи підохоронних районів). У поточному десятилітті викликами для забезпечення дієвої охорони навколишнього природного середовища Антарктики є як суспільно-політичні (розширення національних науково-експедиційних програм, зокрема, створення нових об’єктів наукової та транспортної інфраструктури; подальше зростання міжнародної туристичної діяльності), так і природничі виклики, зумовлені змінами у навколишньому середовищі (зміни клімату і скорочення шельфових льодовиків, проникнення немісцевих біологічних видів). З огляду на це, першочерговими завданнями природоохоронного режиму визначено: впровадження дієвого механізму мінімізації кумулятивного впливу антропогенної діяльності на навколишнє середовище Антарктики, міжнародне співробітництво у питанні поширення нових станцій; активніше застосування на практиці так званого попереджувального підходу при плануванні та здійсненні антарктичної діяльності; вдосконалення застосування процедури ОВНС для всіх видів діяльності (як для науково-дослідницької діяльності і супутніх транспортно-логістичних операцій, так і для комерційної туристичної діяльності); а також подальше систематичне розгортання репрезентативної мережі підохоронних районів. Запроваджене Комітетом стратегічне планування своєї роботи розглядається як організаційно-аналітичний інструмент, який дозволить зосередитись на екологічних проблемах, що потребують нагального вирішення з врахуванням їхнього пріоритету.
Посилання
- Years of the Protocol on Environmental Protection to the Antarctic Treaty. Secretariat of the Antarctic Treaty. - Buenos Aires: ATS. 2016.
- An Unprecedented Achievement: 25 Years of the Environmental Protocol. Informational Paper IP-079 submitted by ASOK at the XXXIX ATCM (Santiago, Chile, 2016).
- Antarctic Treaty System: An Assessment. Proceedings of a Workshop Held at Beardmore South Field Camp, Antarctica, January 7-13, 1985. Washington, DC.: National Academies Press. 1986. 153-168.
- ASOC. Are more Antarctic Stations justified? ASOC. Informational Paper IP-094 submitted by ASOC at the ATCM XXVII (Cape Town, South Africa, 2004).
- ASOC. Development Pressures on the Antarctic Wilderness. ASOC. Informational Paper IP-074 submitted by ASOC at the ATCM XXVIII (Stockholm, Sweden, 2005).
- ASOC. Station Sharing in Antarctica. ASOC. Informational Paper IP-094 submitted by ASOC at the ATCM XXIX (Edinburgh, 2006).
- ASOC. The Antarctic Environmental Protocol, 1991-2011. Informational Paper IP-089rev.1 submitted at the XXXIV ATCM (Buenos Aires, 2011).
- ASOC. The Human Footprint of the IPY 2007-2008 in Antarctica. ASOC. Informational Paper IP-086 rev.1 submitted at the XXX ATCM (New Delhi, 2007).
- Bastmeijer, K., Roura, R. (2008). Environmental Impact Assessment in Antarctica In: Bastmeijer, Koivurova (eds.) Theory and Practice of the Transboundary Environmental Impact Assessment. Leiden: Brill. Martinus Nijhof Publishers, 175-219.
- COMNAP. An Assessment of Environmental Emergencies Arising from Activities in Antarctica. Council of Managers of National Antarctic Programs (COMNAP). Working Paper WP-016 submitted to the XXIII Antarctic Treaty Consultative Meeting (Lima, Peru, 1999).
- COMNAP. Repair of Remediation of Environmental Damage: COMNAP report on its experience. Working Paper WP-062 submitted to the XXIII Antarctic Treaty Consultative Meeting (Hobart, Australia, 2012)
- Fedchuk, A. (2014). Diversification of the tourism activity in Antarctica. Ukrainian Antarctic Journal, 13, 288-296. (in Ukrainian)
- Fedchuk, A. (2009). Structure of broad-scale management in the Vernadsky station area. Ukrainian Antarctic Journal, 8, 307-319. (in Ukrainian)
- Fedchuk, A. (2011-2012). The evolution of the Antarctic Treaty System: a structure and dynamics of the acts adopted for 1961-2011. Ukrainian Antarctic Journal, 10-11, 406-427. (in Ukrainian)
- Fedchuk, A. (2010). The formation of Ukrainian-centric approach in complex-geographical Antarctic research. Geography and Tourism, 5, 159-165. (in Ukrainian)
- Fedchuk, A. (2015). The prioritization of Antarctic exploration emerging issues. Ukrainian Antarctic Journal, 14, 261-270. (in Ukrainian)
- Hemmings, A., Kriwoken, L. K. (2010). High level Antarctic EIA under the Madrid Protocol: state practice and the effectiveness of the Comprehensive Environmental Evaluation process. Int Environ Agreements, 10, 187-208.
- Hemmings, A. D. (2013). ‘Environmental Management’ as Diplomatic Method: The Advancement of Strategic National Interest in Antarctica. In: Ligget, D., Hemmings, A. D. (Eds.), Exploring Antarctic Values. Canterbury: Gateway Antarctica. 70-89.
- Hemmings A. D. (2011). Why did we get an International Space Station before an International Antarctic Station? The Polar Journal, 1(1), 5-16.
- Hughes, K. A., Pertierra, L. R., Walton, D. W. (2013). Area protection in Antarctica: How can conservation and scientific research goals be managed compatibly? Environmental Science & Policy, 31, 120-132.
- Kuzko, O., Fedchuk, A. P., Savchenko, V. V. (2015). The development of Antarctic protected areas: mathematical forecast for 2020. Ukrainian Antarctic Journal, 14, 256-260.
- Orheim, O., Press, A., Gilbert, N. (2011). Managing the Antarctic environment: The evolving role of the Committee for Environmental Protection. Science diplomacy: science, Antarctica, and the governance of international spaces, 209-221.
- Preconditions for adopting the Protocol on Environmental Protection to the Antarctic Treaty. Informational Paper IP-069 submitted by Russian Federation at the ATCM XXXIX (Santiago, Chile, 2016).
- Sánchez, R. A., McIvor, E. (2007). The Antarctic Committee for Environmental Protection: past, present, and future. Polar Record, 43(03), 239-246.
- Shaw, J. D., Terauds, A., Riddle, M., Possingham, H. P., Chown, S. L. (2014). Antarctica’s Protected Areas Are Inadequate, Unrepresentative, and at Risk. PLos Biol, 12(6), 5.
- Summary of Abstracts. Symposium. Working Paper WP-049, submitted by Norway at the ATCM XXXIX (Santiago, Chile, 2016).
- The application of existing EIA procedures to tourism activities in Antarctica. Working Paper WP-028, Agenda Item 4c, XXVII ATCM (Cape Town, South Africa, 2004).
- The Committee on Environmental Protection of the Antarctic Treaty: An Overview and likely future scenarios. Working Paper WP-009 submitted by Argentina at the ATCM XXVIII (Stockholm, Sweden, 2005).
- Tin, T., Fleming, Z. L., Hughes, K. A. et al. (2009). Impacts of local human activities on the Antarctic environment. Antarctic Science, 21(1), 3-33.