Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Анотація
Для забезпечення виконання положень Договору про Антарктику та збереження Антарктики як «природного заповiдника, призначеного для миру i науки» необхiдно постiйно придiляти увагу вирiшенню нагальних проблем, зумовлених наслiдками змiн клiмату i розширенням масштабiв людської дiяльностi в Антарктицi. Система Договору про Антарктику, до якої приєднуються все новi країни-члени, змушена постiйно реагувати на такi виклики. 3 огляду на це концентрацiю на першорядних питаннях i вiдповiдне планування роботи визначено як своєчасне i важливе завдання для країн-учасникiв Договору про Антарктику, якi, починаючи з 2008 р. (м. Київ), всебiчно обговорювали концепцiю багаторiчного стратегiчного плану роботи Консультативних нарад з Договору про Антарктику (КНДА). Першу редакцiю такого Плану було схвалено у 2013 р. У роботi описано принципи виконання Плану та аналiзується процес прiоритезацiї його пунктiв на базi пiдходу, що складається з двох етапiв: 1) тематичного групування актуальних питань порядку денного; 2) застосування методик з оцiнки ризикiв для присвоєння кожному питанню вiдповiдного прiоритету (шляхом ранжування). Огляд питань порядку денного останнiх КНДА дає змогу зробити висновок про те, що питання, якi потребують першочергової уваги Сторiн Договору, доцiльно розподiлити за трьома рiзними тематичними напрямками: ефективна охорона навколишнього середовища Антарктики; ефективне управлiння людською дiяльнiстю в Антарктицi; i ефективна робота Системи Договору про Антарктику. Застосування методики, заснованої на оцiнцi ризику (що поширилася в природоохороннiй сферi), передбачає використання матрицi ризикiв для визначення вiрогiдностi впливу та наслiдкiв такого впливу у разi, якщо вiн матиме мiсце. У таких матрицях «наслiдки» i «вiрогiднiсть» ризикiв вiдображаються на протилежних осях. Кожнiй oci матрицi присвоюється ранг вiд 1 (низький) до 5 (високий). У контекстi Плану роботи КНДА, величина «вiрогiдностi» вiдноситься до ймовiрностi події з негативними наслiдками (наприклад, аварiя судна в морi) або ймовiрностi затримки/бездiяльностi з можливими негативними наслiдками (наприклад, несвоєчасне виконання прийнятих рiшень). Величина «наслiдки» включас можливi негативнi наслiдки для навколишнього середовища Антарктики (витоки палива, пожежа на станцiї тощо) або ефективностi роботи Системи Договору про Антарктику (порушення стабiльностi мiжнародно-правового режиму). Для подальшої дискусiї наводиться зведена таблиця прiоритетiв, що iлюструє механiзм роботи такого пiдходу.
Посилання
- Lytvynov, V.A. & Fedchuk, A.P. (2014). Priorytety antarktychnoi nauky [Priorities of the antarctic science]. Ukrainian Antarctic Journal, 13, 9-14.
- Fedchuk, A.P. (2014). Dyversyfikatsiia turystychnoi diialnosti v Antarktytsi [Diversification of tourist activity in the Antarctica]. Ukrainian Antarctic Journal, 13, 288-296.
- Fedchuk, A.P. (2012). Evoliutsiia systemy Dohovoru pro Antarktyku: struktura i dynamika aktiv, ukhvalenykh za 1961-2011 rr. [The evolution of the Antarctic Treaty System: structure and dynamics of Acts approved in 1961-2011] Ukrainian Antarctic Journal, 10/11, 406-427.
- Fedchuk, A. P. (2010). Rozvytok turyzmu na antarktychnykh stantsiiakh: analiz pozytsii Konsultatyvnykh Storin ta perspektyvy dlia Ukrainy [The develpment of tourism at the Antarctic Stations: analysis of the position of the Consulting Parties and perspectives for Ukraine]. Ukrainian Antarctic Journal, 9, 302-320.
- COMNAP. (2003). “Worst case” & “Less than Worst Case” Environmental scenarios. Council of Managers of National Antarctic Programs (COMNAP). Working Paper WP-016 submitted to the XXVI Antarctic Treaty Consultative Meeting (Madrid, Spain, 2003). - 20 p.
- COMNAP. (1999). An Assessment of Environmental Emergencies Arising from Activities in Antarctica. Council of Managers of National Antarctic Programs (COMNAP). Working Paper WP-016 submitted to the XXIII Antarctic Treaty Consultative Meeting (Lima, Peru). - 8 p.
- Fedchuk, A. (2009). Structure of broad-scale management in the Vernadsky station area. Ukrainian Antarctic Journal, 8, 307-319.
- Fedchuk, A. (2013). The development of tourism at Faraday/Vernadsky station: changes in governance and visitor patterns. Polar record, 49, 286-290.
- Hughes, K.A., Pertierra, L.R., & Walton, D.W. (2013). Area protection in Antarctica: How can conservation and scientific research goals be managed compatibly? Environmental Science & Policy, 31, 120-132.
- Delegation of New Zealand. (2012). New Zealand. Prioritisation of ATCM issues: Illustrative Table. Informational Paper IP-016 submitted to the XXXV Antarctic Treaty Consultative Meeting (Hobart, Australia, 2012). 6 p.
- Shaw, J.D. (2014). Antarctica’s Protected Areas are Inadequate, Unrepresentative, and at Risk. PLoS Biology, 12(6).
- Turner, J. (2009). Antarctic Climate Change and the Environment. Cambridge.
- Delegation of Ukraine. (2012). The first site of the Marine Protected Area network in the Akademik Vernadsky Station region: Argentine Islands, Skua Creek. Scientific Committee of CCAMLR, Working Group on Ecosystem Monitoring and Management. SC-CCAMLR/WG-EMM-12/25 (Santa Cruz de Tenerife, Spain, 2012): report. http://www.ccamlr.org/en/wg-emm-12/25
- Delegation of Ukraine. (2007). The Replacement of Fuel Tanks at Vernadsky Station. Information Paper IP-030 submitted to the XXX Antarctic Treaty Consultative Meeting (New Delhi, India, 2007). - 6 p.
- Delegation of Ukraine. (2011). Ukraine policy regarding visits by tourists to Vernadsky station. Information Paper IP-110 submitted to the XXXIV Antarctic Treaty Consultative Meeting (Buenos Aires, Argentina, 2011). - 3 p.