Український антарктичний журнал

№ 9 (2010): Український антарктичний журнал
Articles

Розвиток туризму на антарктичних станціях: аналіз позицій консультативних сторін і перспективи України

А. П. Федчук
Національний антарктичний науковий центр, Київ
Опубліковано December 15, 2010
Ключові слова
  • Antarctic tourism,
  • permanent land-based facilities,
  • tourism regulation policy,
  • Vernadsky station
Як цитувати
Федчук, А. П. (2010). Розвиток туризму на антарктичних станціях: аналіз позицій консультативних сторін і перспективи України. Український антарктичний журнал, (9), 302-320. https://doi.org/10.33275/1727-7485.9.2010.417

Анотація

За останні два десятиліття туристична діяльність в Антарктиці суттєво зросла і урізноманітнилась, займаючи сьогодні левову частку економіки Південного полярного регіону. Важливою тенденцією організації антарктичних турів стає використання туроператорами інфраструктури національних антарктичних програм. Питання розвитку комерційного туризму дедалі більше політизується в рамках Системи Договору про Антарктику (СДА), оскільки Консультативні Сторони використовують туризм як інструмент забезпечення своїх національних інтересів у цьому регіоні. З огляду на це, метою статті є аналіз позицій Консультативних Сторін щодо подальшого розвитку антарктичного туризму на наукових станціях і визначення ролі та місця України у цьому процесі. Залежно від займаних позицій Консультативні Сторони поділяються на країни, які не підтримують розвиток недержавних видів діяльності, аргументуючи свою позицію неповною легітимністю туристичних операцій у рамках міжнародно-правового режиму Антарктики, і на країни, які таку діяльність підтримують. Остання група неоднорідна і складається, по-перше, з країн, які підтримують туризм з політичною метою (країни з територіальними претензіями на сектори Антарктики; інші країни, які за рахунок організації туристичних відвідувань намагаються посилити свій статус у рамках СДА). По-друге, це країни, які підтримують туризм або навіть виступають співорганізаторами турів з чітко вираженою економічною метою. Усталена за останні півтора десятиліття практика прийому туристів на станції Академік Вернадський однозначно вказує на те, що Україна сприяє розвиткові антарктичного туризму. У статті показано переваги економічного та політичного характеру для України як Консультативної Сторони Договору про Антарктику в разі офіційного оприлюднення національної туристичної політики та затвердження внутрішніх процедур здійснення туристичної діяльності на станції. Для розробки засад такої національної політики запропоновано чотири концептуальних підходи – залежно від ступеня залученості інфраструктури та персоналу станції у процес обслуговування туристів.

Посилання

  1. Argentina. (2010). Proposal for the drafting of guidelines for bases that receive visitors. XXXIII ATCM Working Paper No. 49.
  2. ASOC. (2006). Strategic issues posed by commercial tourism in the Antarctic Treaty Area. XXIX ATCM Information Paper No 120.
  3. ASOC. (2008). A decade of Antarctic tourism: Status, change, and actions needed. XXXI ATCM Information PAper No 41.
  4. ASOC. (2009). Tourism and Land-based Facilities in Antarctica. XXXII ATCM Information Paper No 23.
  5. ATCM. (2003). Report of the Informal Intersessional Group on tourism activities in Antarctica. XXVI ATCM Information Paper No. 12.
  6. Bastmeijer, K., Lamers, M., & Harcha, J. (2008). Permanent land-based facilities for tourism in Antarctica: The need for regulation. RECIEL17(1), 84–99.
  7. Bastmeijer, K.(2003). Tourism in Antarctica: Increasing Diversity and the Legal Criteria for Authorisation // New Zealand Journal of International Law, 7, 85–118.
  8. Bastmeijer, K., & Roura, R. (2004). Regulating Antarctic Tourism and the Precautionary Principle. The American Journal of International Law, 98(4), 763–781.
  9. Beck, P.J. (1990). Regulating one of the last tourism frontiers: Antarctica. Applied Geography, 10(4), 243–356.
  10. Bertram, E. (2007). Antarctic Ship-borne Tourism: an Expanding Industry. Prospects for Polar Tourism, 149–169.
  11. Bertram, E., Muir, S., & Stonehouse, B. (2007). Gateway Ports in the Development of Antarctic Tourism. Prospects for Polar Tourism, 123–146.
  12. Brasilia. (1996). Interministerial commission for resources of the sea Brazilian Antarctic Program: Tourism and non-governmental activities in the Antarctic Treaty Area. XX ATCM Information Paper No. 61.
  13. Ciaputa, P., & Salwicka, K. (1997). Tourism at Antarctic Arctowski Station 1991–1997: policies for better management. Polish Polar Research, 18(3-4), 227–239.
  14. COMNAP (Council of Managers of National Antarctic Programs). (2004). Interaction between National Antarctic Programs and non-government and tourism operations. XXVII ATCM Information Paper No. 14.
  15. Enzenbacher, D.J. (1994). Tourism at Faraday Station: An Antarctic case study. Annals of Tourism Research, 21(2), 303–317.
  16. Enzenbacher, D.J. (2007). Antarctic Tourism Policy-making: Current Challenges and Future Prospects. In G. Triggs & A. Riddell (Eds.), Antarctica: legal and environmental challenges for the future (pp. 155–189). London: The British Institute of International and Comparative Law.
  17. Fedchuk, A. (2007-2008). Dynamic of Antarctic tourism at Faraday/Vernadsky station (1968–2008). Ukrainian Antarctic Journal, 6-7, 226–241.
  18. Germany. (2005). The admissibility of land-based tourism in Antarctica under international law. XXVIII ATCM Information Paper No. 20.
  19. Headland, R.K. (1994). Historical Development of Antarctic Tourism. Annals of Tourism Research, 21(2), 269–280.
  20. Hemmings, A.D. (2007). Globalisation's Cold Genius and the ending of Antarctic isolation. In Kriwoken, L., Jabour, J. and Hemmings, A.D. (Eds.), Looking South: Australia's Antarctic Agenda. Federation Press. pp. 176–190.
  21. IAATO. (2009). IAATO overview of Antarctic Tourism. Information Paper IP-063 on XXXII Antarctic Treaty Consultative Meeting. Baltimore.
  22. Landau, D., & Splettstoesser, J. (2007). Management of Tourism in the Marine Environment of Antarctica: The IAATO Perspective. Tourism in Marine Environments, 4 (2–3), 185–193.
  23. Mason, P.A., & Legg, S.J. (1999). Antarctic tourism: activities, impacts, management issues, and a proposed research agenda. Pacific Tourism Review, 3, 71–84.
  24. Molenar, E.J. (2005). Sea-borne Tourism in Antarctica: Avenues for Further Intergovernmental Regulation. International Journal for Marine and Coastal Law, 20 (2), 247–295.
  25. Murray, C., & Jabour, J. (2004). Independent expeditions and Antarctic tourism policy. Polar Record, 40(215), 309–317.
  26. New Zealand and Australia. (2006). Regulation of Land-Based Infrastructure to Support Tourism in Antarctica. XXIX ATCM Working Paper WP-15rev.1
  27. New Zealand. (1996). New Zealand Antarctic tourism policy: for management of tourist and nongovernmental activities. XX ATCM Information Paper No. 1.
  28. New Zealand. (2008). Control of Permanent Land-based Facilities in Antarctica. XXXI ATCM Working Paper No. 21.
  29. Norway. (2010). The 2009 Norwegian Antarctic Inspection under Article VII of the Antarctic Treaty. XXXIII ATCM Working Paper No. 57.
  30. Pineschi, L. (1996). The Protocol on the Protection of the Antarctic Environment and its Effectiveness. In F. Francioni & T. Scovazzi (Eds.), International Law for Antarctica (pp. 262–291). The Hague, Cambridge, UK: Kluwer Law International.
  31. Russia. (2004). Orthodox temple in the Antarctic. XXVII ATCM Information Paper No 45.
  32. Russia. (2010a). Training and education center at Bellingshausen station. XXXIII ATCM Information Paper No 89.
  33. Russia. (2010b). Queen Maud Land – a new center of non-governmental activity in the Antarctic. XXXIII ATCM Working Paper No. 61.
  34. Scott, S.V. (2001). How Cautious is Precautious? Antarctic Tourism and the Precautionary Principle. The International and Comparative Law Quarterly, 50 (4), 963–971.
  35. United Kingdom. (1996). UK policy regarding visits by tourists to British stations and historic sites in Antarctica. XX ATCM Information Paper No. 21.
  36. United Kingdom. (2002). UK policy regarding visits by tourists to British stations and historic sites in Antarctica. XXVATCM Information Paper No.21.
  37. United States. (1996). Tourism and non-governmental activities in the Antarctic Treaty Area. XX ATCM Information Paper No. 37.
  38. Uruguay. (2005). Program of Visitors to the “Artigas” Antarctic Scientific Base (BCAA). XXVIII ATCM Information Paper No. 56rev.1.
  39. White, K.J. (1994). Tourism and the Antarctic economy. Annals of Tourism Research, 21(3), 245–268.