Розвиток туризму на антарктичних станціях: аналіз позицій консультативних сторін і перспективи України
- Antarctic tourism,
- permanent land-based facilities,
- tourism regulation policy,
- Vernadsky station
Анотація
За останні два десятиліття туристична діяльність в Антарктиці суттєво зросла і урізноманітнилась, займаючи сьогодні левову частку економіки Південного полярного регіону. Важливою тенденцією організації антарктичних турів стає використання туроператорами інфраструктури національних антарктичних програм. Питання розвитку комерційного туризму дедалі більше політизується в рамках Системи Договору про Антарктику (СДА), оскільки Консультативні Сторони використовують туризм як інструмент забезпечення своїх національних інтересів у цьому регіоні. З огляду на це, метою статті є аналіз позицій Консультативних Сторін щодо подальшого розвитку антарктичного туризму на наукових станціях і визначення ролі та місця України у цьому процесі. Залежно від займаних позицій Консультативні Сторони поділяються на країни, які не підтримують розвиток недержавних видів діяльності, аргументуючи свою позицію неповною легітимністю туристичних операцій у рамках міжнародно-правового режиму Антарктики, і на країни, які таку діяльність підтримують. Остання група неоднорідна і складається, по-перше, з країн, які підтримують туризм з політичною метою (країни з територіальними претензіями на сектори Антарктики; інші країни, які за рахунок організації туристичних відвідувань намагаються посилити свій статус у рамках СДА). По-друге, це країни, які підтримують туризм або навіть виступають співорганізаторами турів з чітко вираженою економічною метою. Усталена за останні півтора десятиліття практика прийому туристів на станції Академік Вернадський однозначно вказує на те, що Україна сприяє розвиткові антарктичного туризму. У статті показано переваги економічного та політичного характеру для України як Консультативної Сторони Договору про Антарктику в разі офіційного оприлюднення національної туристичної політики та затвердження внутрішніх процедур здійснення туристичної діяльності на станції. Для розробки засад такої національної політики запропоновано чотири концептуальних підходи – залежно від ступеня залученості інфраструктури та персоналу станції у процес обслуговування туристів.
Посилання
- Argentina. (2010). Proposal for the drafting of guidelines for bases that receive visitors. XXXIII ATCM Working Paper No. 49.
- ASOC. (2006). Strategic issues posed by commercial tourism in the Antarctic Treaty Area. XXIX ATCM Information Paper No 120.
- ASOC. (2008). A decade of Antarctic tourism: Status, change, and actions needed. XXXI ATCM Information PAper No 41.
- ASOC. (2009). Tourism and Land-based Facilities in Antarctica. XXXII ATCM Information Paper No 23.
- ATCM. (2003). Report of the Informal Intersessional Group on tourism activities in Antarctica. XXVI ATCM Information Paper No. 12.
- Bastmeijer, K., Lamers, M., & Harcha, J. (2008). Permanent land-based facilities for tourism in Antarctica: The need for regulation. RECIEL17(1), 84–99.
- Bastmeijer, K.(2003). Tourism in Antarctica: Increasing Diversity and the Legal Criteria for Authorisation // New Zealand Journal of International Law, 7, 85–118.
- Bastmeijer, K., & Roura, R. (2004). Regulating Antarctic Tourism and the Precautionary Principle. The American Journal of International Law, 98(4), 763–781.
- Beck, P.J. (1990). Regulating one of the last tourism frontiers: Antarctica. Applied Geography, 10(4), 243–356.
- Bertram, E. (2007). Antarctic Ship-borne Tourism: an Expanding Industry. Prospects for Polar Tourism, 149–169.
- Bertram, E., Muir, S., & Stonehouse, B. (2007). Gateway Ports in the Development of Antarctic Tourism. Prospects for Polar Tourism, 123–146.
- Brasilia. (1996). Interministerial commission for resources of the sea Brazilian Antarctic Program: Tourism and non-governmental activities in the Antarctic Treaty Area. XX ATCM Information Paper No. 61.
- Ciaputa, P., & Salwicka, K. (1997). Tourism at Antarctic Arctowski Station 1991–1997: policies for better management. Polish Polar Research, 18(3-4), 227–239.
- COMNAP (Council of Managers of National Antarctic Programs). (2004). Interaction between National Antarctic Programs and non-government and tourism operations. XXVII ATCM Information Paper No. 14.
- Enzenbacher, D.J. (1994). Tourism at Faraday Station: An Antarctic case study. Annals of Tourism Research, 21(2), 303–317.
- Enzenbacher, D.J. (2007). Antarctic Tourism Policy-making: Current Challenges and Future Prospects. In G. Triggs & A. Riddell (Eds.), Antarctica: legal and environmental challenges for the future (pp. 155–189). London: The British Institute of International and Comparative Law.
- Fedchuk, A. (2007-2008). Dynamic of Antarctic tourism at Faraday/Vernadsky station (1968–2008). Ukrainian Antarctic Journal, 6-7, 226–241.
- Germany. (2005). The admissibility of land-based tourism in Antarctica under international law. XXVIII ATCM Information Paper No. 20.
- Headland, R.K. (1994). Historical Development of Antarctic Tourism. Annals of Tourism Research, 21(2), 269–280.
- Hemmings, A.D. (2007). Globalisation's Cold Genius and the ending of Antarctic isolation. In Kriwoken, L., Jabour, J. and Hemmings, A.D. (Eds.), Looking South: Australia's Antarctic Agenda. Federation Press. pp. 176–190.
- IAATO. (2009). IAATO overview of Antarctic Tourism. Information Paper IP-063 on XXXII Antarctic Treaty Consultative Meeting. Baltimore.
- Landau, D., & Splettstoesser, J. (2007). Management of Tourism in the Marine Environment of Antarctica: The IAATO Perspective. Tourism in Marine Environments, 4 (2–3), 185–193.
- Mason, P.A., & Legg, S.J. (1999). Antarctic tourism: activities, impacts, management issues, and a proposed research agenda. Pacific Tourism Review, 3, 71–84.
- Molenar, E.J. (2005). Sea-borne Tourism in Antarctica: Avenues for Further Intergovernmental Regulation. International Journal for Marine and Coastal Law, 20 (2), 247–295.
- Murray, C., & Jabour, J. (2004). Independent expeditions and Antarctic tourism policy. Polar Record, 40(215), 309–317.
- New Zealand and Australia. (2006). Regulation of Land-Based Infrastructure to Support Tourism in Antarctica. XXIX ATCM Working Paper WP-15rev.1
- New Zealand. (1996). New Zealand Antarctic tourism policy: for management of tourist and nongovernmental activities. XX ATCM Information Paper No. 1.
- New Zealand. (2008). Control of Permanent Land-based Facilities in Antarctica. XXXI ATCM Working Paper No. 21.
- Norway. (2010). The 2009 Norwegian Antarctic Inspection under Article VII of the Antarctic Treaty. XXXIII ATCM Working Paper No. 57.
- Pineschi, L. (1996). The Protocol on the Protection of the Antarctic Environment and its Effectiveness. In F. Francioni & T. Scovazzi (Eds.), International Law for Antarctica (pp. 262–291). The Hague, Cambridge, UK: Kluwer Law International.
- Russia. (2004). Orthodox temple in the Antarctic. XXVII ATCM Information Paper No 45.
- Russia. (2010a). Training and education center at Bellingshausen station. XXXIII ATCM Information Paper No 89.
- Russia. (2010b). Queen Maud Land – a new center of non-governmental activity in the Antarctic. XXXIII ATCM Working Paper No. 61.
- Scott, S.V. (2001). How Cautious is Precautious? Antarctic Tourism and the Precautionary Principle. The International and Comparative Law Quarterly, 50 (4), 963–971.
- United Kingdom. (1996). UK policy regarding visits by tourists to British stations and historic sites in Antarctica. XX ATCM Information Paper No. 21.
- United Kingdom. (2002). UK policy regarding visits by tourists to British stations and historic sites in Antarctica. XXVATCM Information Paper No.21.
- United States. (1996). Tourism and non-governmental activities in the Antarctic Treaty Area. XX ATCM Information Paper No. 37.
- Uruguay. (2005). Program of Visitors to the “Artigas” Antarctic Scientific Base (BCAA). XXVIII ATCM Information Paper No. 56rev.1.
- White, K.J. (1994). Tourism and the Antarctic economy. Annals of Tourism Research, 21(3), 245–268.